سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اهمیت رعایت نکات بهداشتی در استفاده از لنز چشم

 

امروزه افراد زیادی از لنزهای تماسی استفاده می کنند. اما برخی از این افراد به اهمیت رعایت نکات بهداشتی در استفاده از لنزهای تماسی واقف نیستند. به همین جهت در این مقاله لازم دیدیم که از اهمیت رعایت نکات بهداشتی در حین استفاده از لنزهای تماسی چشم مطلبی تهیه کنیم.

دلایل تاکید بر نکات بهداشتی در حین استفاده از لنز چشم

افراد بنا به دلایل مختلفی از لنزهای تماسی استفاده می کنند. برخی به خاطر مشکلات بینایی چشمشان و عدم تمایل استفاده ی عینک و برخی به خاطر تغییر رنگ چشمشان از لنز چشم استفاده می کنند.

این که شما به چه دلیل از لنزهای تماسی استفاده می کنید و از چه نوع لنز طبی و یا لنز زیبایی و لنز گربه ای استفاده می کنید؛ هیچ فرقی در صورت مسئله نمی کند. در هر صورت لنزهای تماسی به روی چشم قرار می گیرند و عدم رعایت نکات بهداشتی باعث ایجاد مشکل و ناراحتی در چشم خواهد شد.

عوارضی که عدم رعایت بهداشت در حین استفاده از لنزهای تماسی به جود خواهد آورد به شرح زیر است:

·         ایجاد حساسیت و آلرژی در چشم

·        قرمزی چشم

·        عفونت چشم

·        التهاب قرنیه

·        زخم قرنیه

بروز هر کدام از این مشکلات، مشکلات بعدی زیادی به دنبال خواهد داشت و اگر به موقع و به درستی درمان نشود، حتی باعث صدمه زدن به بینایی چشم ها خواهد شد.

اما با رعایت نکات بهداشتی به راحتی می توان جلوی وقوع همچین مشکلاتی را گرفت و برای طولانی مدت از لنزهای تماسی استفاده کرد.

دستورالعمل های بهداشتی استفاده از لنز چشم

رعایت نکات بهداشتی در استفاده از لنز همان قدر که از اهمیت بالایی برخوردار است، بسیار ساده نیز می باشند. در ادامه سعی شده است اصلی ترین نکاتی که باید در حین استفاده از لنزهای تماسی به آن توجه داشته باشید به شرح زیر است:

·        شستن دست ها با آب و صابون قبل از تماس با لنزها بسیار اهمیت دارد. هیچ وقت با دست های نشسته به لنزهایتان دست نزنید. چه برای قرار دادن لنز در چشم و چه برای خارج کردن آن از چشم باید دست هایتان را بشورید.

·        حتما باید پس از خارج کردن لنز از چشم، لنزها را با محلول لنز بشورید. استفاده از سرم های نمکی تاثیری در ضدعفونی کردن لنزها ندارد و بهتر است از آن ها استفاده نکنید. محلول لنزهای متنوعی در بازار وجود دارد که باید متنایب با نوع لنزتان محلول لنز مناسب تهیه کنید. به عنوان مثال در صورت استفاده از لنزهای نرم باید از محلول لنز نرم مانند محلول لنز آی سی استفاده کنید.

·        از تماس لنزها با آب خودداری کنید. حتی تماس آب آشامیدنی با لنزهای تماسی باعث ایجاد ناراحتی و عفونت در چشم خواهد شد.

·        حتما هر سه ماه یکبار محلول لنز و جالنزی خود را عوض کنید.

·        از لنزهای خود بیش از عمر بهداشتیشان حتی در صورت داشتن تاریخ انقضا استفاده نکنید.

·        هیچ وقت با لنزهای خود نخوابید. خوابیدن با لنزهای تماسی و نگه داشتن آن ها درچشم ها برای مدت زمان طولانی باعث التهاب قرنیه و ایجاد سوزش در چشم خواهد شد.

·        قبل از استفاده از لنزها دقت کنید که پلمپ محصول از قبل باز نشده باشد.

·        لنزهای تماسی خود را تنها از نمایندگی های فروش لنز تهیه کنید.

امیدواریم با ارائه ی این مطلب توانسته باشیم به خوبی اهمیت رعایت نکات بهداشتی را بیان کرده باشیم و این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد.